Akne

Akne Ve Akne Tedavisi

Akne vulgaris dünyada her yaştan insanın yaşamı boyunca karşılaştığı ve tedavi edilmezse kişinin hayatı boyunca taşıyacağı izleri bırakma olasılığı olan bir deri hastalığıdır. Akne tedavisi mümkün olan bir hastalık türüdür.
Akne Ve Akne Tedavisi Uygulamaları İçin Bizimle İletişime Geçebilirsiniz!

Akne (Sivilce) Nedir?

Derinin altında yer alan kıl köklerinin deriye açıldığı yerlerde hormonal uyarının ve biriken sebumun gözenekleri tıkaması ve tıkanan bölgede biriken bakterilerin oluşturduğu inflamasyon sürecinin başlaması ile Akne lezyonları oluşur.

Akne Vulgaris yani en sık bilinen adı ile Sivilce; daha yoğun ergenlikte görülme olasılığı ile beraber her yaşta olabilen bir yağ bezi hastalığıdır. Sivilce olarak bilinen bu hastalığın tedavisi mümkündür. Akne tedavisiz kalınca yoğun iz ve şekil bozukluğu yapabilme potansiyeli ile anksiyete, özgüven eksikliği, sosyal izolasyon ve depresyon oluşturabilen kronik bir hastalıktır.

Vücutta yoğun olarak yüz, sırt, göğüs, omuz ve karında yerleşen, muayene özelliğine göre tanısı değişen en temel komedon denilen siyah noktalar, kapalı beyaz komedonlar, papül, püstül ve nodüllerle seyredebilen bazen de daha şiddetli formlar gösterebilen bir hastalıktır.

Akne Neden Oluşur?

Sebum salgısının, hormonlar ile tetiklenmesi (ergenlik, adet öncesi dönem, polikistik yumurtalık, hatta anne sütünden bebeğe geçen hormonlar) ile deri üzerinde biriken sebumun yani deri salgısının, kıl folikülünü tıkaması, tıkanan kıl folikülü etrafında oluşan enflamasyon (yangı ) ile komedon (siyah nokta), kapalı beyaz komedon, papül, püstül, inflame nodüler formların ayrı ayrı ya da tüm formların beraber olabildiği muayene ile tanı konulup akne tedavisi ona göre planlanmalıdır.

Akne Tedavisi

Akne Çeşitleri Nelerdir?

Akne kendi içerisinde birçok türe ayrılmaktadır.
– Akne vulgaris
– Akne fulminas
– Pomad aknesi (kozmetik akne)
– Akne Konglobata
– İlaca bağlı akne
– Mesleki akne
– Akne ekskoriye
– Akne mekanika
– Neonatal akne gibi çeşitlilik göstermektedir.

Aknede Beslenme

Akneli ciltlerin en sık temelinde yoğun glisemik indeksli besin grupları, fast food yeme alışkanlıkları, paketli gıda tüketmek, gazlı içecek ve süt, peynir tüketimi ile lezyonların şiddetini arttırır. Özellikle süt içerisinde barındırdığı bileşenler akne oluşunu tetiklemektedir. Yağsız veya yağlı süt tüketimi akne oluşumunda artış yapabilmekte fermente süt ürünlerinde bu artış görülmemektedir.

Tedavisi Nasıl Olmalıdır?

İlk olarak akne tedavisi için hastanın lezyonlarının şiddetini değerlendirmek gerekmektedir. Buna bağlı olarak hastaya yönelik hangi akne tedavisinin uygun olduğu Dermatolog tarafından karar verilir. Ağızdan (oral), Sürme (topikal) tedaviler beraber ya da ayrı ayrı muayene tanıya göre düzenlenir
Tedaviyi belirleyen kriterler;
• Hastanın aile öyküsü,
• Yaşı,
• Ne zaman başladığı,
• Hastanın kullanmış olduğu bakım ürünleri,
• Lezyonların şiddeti ve tipi,
• Güneş Koruyucu ürünler kullanıp kullanmadığı,
• Daha önceden akne tedavisi olup olmadığı, akne tedavisi olmuşsa tedavi tipi şeklinde faktörler vardır.
• Derin yerleşimli akneler iz, leke ve deride skar bırakarak iyileşmesi ihtimali nedeniyle erken, etkin tedavi edilmelidir.

Akne Tedavisi

Dermapen yani mikroiğneleme, muayenehane ortamında Akneyi azaltan peelingler, düzenli cihaz veya medikal cilt temizliği beraberinde Nonablatif Lazerler (Q SW ND yag), Fraksiyonel Lazer (Erbium) ve Fraksiyonel Mikroiğneli Radyofrekans (Altın İğne) tedavileri en sık kullanılan etkili ve ağızdan tedavi almadan da gayet başarılı sonuçlar sağlayan tedavilerdir.

Tedavi sırasında sabır ile tedaviye uyum çok değerlidir; hiç bir zaman tek seansta akne tedavisi olmamakta tedavi sonucunun ortaya çıkması için bir süre gerektiği her zaman bilinmelidir.

Akne Tedavi Edilmezse Ne Olur?

Akne oluşumu genellikle ergenlik döneminde görülür şeklinde toplumda bir algı vardır fakat akne ilerleyen yaşlarda da görülür. Akne tedavisi gerçekleştirilmezse akneye bağlı ciltte izler kalabilir. Akne izlerinin tamamen yok olup olmayacağı da aknenin türüne göre değişiklik gösterebilmektedir. Erken yaşta akne tedavisi ile iz olasılığı ciddi oranda azalır. Hastaya uygulanacak tedavide, hastanın uyum sağlaması, kar ve zarar oranlarına göre planlanması öncelik taşımaktadır.