Cilt Lekeleri ve Tedavileri

Melasma ve Leke Tedavisi, ciltte kahverengi veya mavi-gri karışımı lekeler ya da çil benzeri izlere sebep olan melasma isimli bir cilt hastalığının tedavisidir. Genelde hamilelik dönemiyle ilişkilendirilen melasma hastalığı, cildin rengini oluşturan hücrelerin aşırı üretimi nedeniyle oluşmaktadır. Oldukça yaygın bir rahatsızlıktır ve çok fazla tedavisi mevcuttur. Bu tedaviler sonrasında izler kısa sürede kaybolur.

Melasma ve Leke Tedavisi İçin
Bizimle İletişime Geçebilirsiniz!

Melasma Nedir?

Melasma, ciltte siyah veya kahverengi lekeler oluşmasıdır. Derideki melanosit hücrelerinin aşırı melanin üretmesi sonucu oluşur. Melanositler; deride pigment oluşturan ve biriktiren hücrelerin genel ismidir. Melasma, öncelikle yüz bölgesinde ciltte renk bozulması veya hiperpigmentasyon ile karakterizedir. Melasma, genellikle alın, elmacıklar, çene, üst dudak olmak üzere yüz hattında ortaya çıkar. Bunun yanı sıra, uzun süre güneşe maruz kalan vücudun diğer bölgelerinde de melasma gelişebilir. Hamilelik döneminde görülen melasmaya ise “gebelik maskesi” ya da “kloazma” denir.

Melasma oluşumunda ırksal ve kalıtsal yatkınlık en önemli faktörlerden biridir.. kalıtsal yatkınlığı olan kişilerde melasma gelişme riski yüksektir. Cilt rengi nispeten daha koyu olan, 20 ile 50 yaş arası kadınlarda melasma daha çok görülür. %10 oranında erkeklerde de melasma görülebilir.

Melasmanın nedeni tam olarak bilinmemekle birlikte ışığa duyarlılık ve uzun süre güneşe maruz kalma, hormonal değişimler, hormon tedavileri (östrojen, progesteron, tiroit vb.), antibiyotikler, antidepresanlar, doğum kontrol hapları, kimyasal kozmetik ürünleri, cilde limon yada karbonat sürmek, sir yada ağda gibi tahriş edici epilasyon işlemleri, mekanik peelingler ve bazı bitki çaylarının melanin üretiminde artışa yol açarak melasma oluşumunu arttırdığı bilinmektedir.

Melasma

Kaç Çeşit Melasma, Leke Vardır?

Epidermal melasmada, cildin dış katmanlarında extra bir melanin pigment birikimi oluşur. Dermal melasmada ise melenofaj olarak adlandırılan melanini sindiren hücreler cildin birçok tabakasında bulunur. Karma tip melasmada ise her iki çeşidin kombinasyonu söz konusudur. Birçok vakada lazer, kimyasal peeling ve kremler ile tedavi sonrası bu durum geçebilir. Ama bazen bu tedavilere rağmen sonuç almak maalesef ki çok zordur.

Melasmanın iki ayrı tipi vardır;

Akne kendi içerisinde birçok türe ayrılmakta ve akne tedavileri bulunmaktadır.

• Kararlı melasma
  • Kararsız melasma

Kararlı Melasma

Kararlı melasma yüzün etkilenen kısmında melanin üretimini tetikleyen tekil bir olay ya da travmanın sonucu olan aşırı cilt pigmentasyonudur. Örnek olarak, gebelik sırasında “gebeliğin maskesi” olarak bilinen melasmanın hormonal nedenlerle oluşması olarak gösterilebilir. Tipik olarak güneş vb gibi faktörlerden çok fazla etkilenmez.

Kararsız Melasma

Kararsız melasma, genellikle bilinmeyen nedenlerden yüzde hiperpigmentasyona neden olan altta yatan sistemik ve devam eden bir fizyolojik durum ile ilişkilidir. Kararsız melasma, küçük provokasyonla artar.

Kararlı melasmaların tedavisi kararsız melasmalara nazaran daha kolaydır. Tedaviden genellikle % 90 oranında yanıt alınır ve genellikle tekrarlanmaz.

Melasma Neden Oluşur
Cilt Lekesi Tedavisi

Melasma Neden Oluşur?

Melasma, lekeyi oluşturan cilt altında melanin adlı maddenin çok olmasından kaynakllanmaktadır. Melanin, cildimize rengini veren maddedir. Melanosit adlı hücreler tarafından sentezlenir ve melanositler çok melanin üretirse lekeye neden olur.

Melonositlerin çok melanin üretmelerinin nedenleri;

• Geçmişten yatkınlık,
  • Güneş (Ultraviole) ışınları,
  • Gebelik, hormon tedavisi ve doğum kontrol hapları,
  • Kozmetik ürünler.

Melasma Tedavisi Nasıl Yapılır?

Melasma tedavisi için günümüzde farklı yöntemler kullanılmaktadır. Hamilelikte veya doğum kontrol haplarının kullanımı sonucu oluşan melasma, kendiliğinden geçer. Bazı insanlar ise yıllarca hatta ömür boyu melasma ile yaşamak ve savaşmak zorunda kalabilirler. Bu durumun önüne geçmek için çeşitli tedavi yöntemleri ortaya koyulmuştur.

Melasma Tedavileri

Hidrokinon

Bu ilaç, melasmanın en yaygın tedavisidir denebilir. Cilt üzerine uygulanan bir tedavidir. Bu tedaviyle aynı etken maddeyi barındıran reçetesiz ilaçlar da mevcuttur. Fakat bunlar, dermatoloğun yazdığı ilaçlara nazaran daha az hidrokinon içerir.

Tretinoin ve korikosteroidler

Cildin daha açık bir renge kavuşması için ikinci bir ilaç olarak tercih edilebilir tedavi yöntemleridir.

Diğer topikal ilaçlar

Azelaik asit veya kojik asit olarak reçete edilebilir.

Melasma Tedavisi Nasıl Yapılır

Diğer Melasma Tedavileri

Cilde uygulanan ilaçlar melasmanın yok olmasını sağlamıyorsa farklı yöntemler denenebilir. Bunlar kimyasal soyma, mikrodermabrazyon, dermabrazyon, lazer tedavisi veya ışık bazlı tedavi yöntemleridir. Bu tedaviler sadece uzman bir dermatolog tarafından gerçekleştirilebilir.

Bu tip tedavilerde dikkat edilmesi gereken nokta, hastanın cilt tipine uygun bir yöntemin seçilmesidir. Aksi takdirde, çok daha büyük cilt problemleri ortaya çıkması muhtemeldir.

Melasma Tedavisinin Yan Etkileri Var Mıdır?
Melasma Tedavisi Ne Kadar Sürede Etki Eder?